onsdag 15. februar 2012

Kunsten å slutte med nesespray

Tenk det, at siden jeg var 14 år, har jeg brukt nesespray hver dag. I perioder har jeg klart å la vær, men jeg ender alltid opp med flaska igjen. I tenårene var jeg til en øre-nese-hals spesialist, som brukte laser på slimhinnene for å danne arrvev, som fører til at slimhinnene krymper og jeg får bedre plass.
Det funket dårlig.
Etter fylte 20, har jeg vært hos dr. Øyvind Jensen i Bergen, der han gjorde noe lignende.
To ganger.
Jeg klarte meg uten nesespray i nesten 6 måneder etter første operasjon, og litt kortere 2. gangen.
Det er jo klart, viss disse forsøkene løste problemet (tett nese) ville jeg ikke hatt noen grunn til å begynne igjen. Men selv om jeg slapp å våkne i 5-6 tiden hver morgen for å åpne nesen med spray, var jeg ikke fornøyd med å være litt tett ofte, både om dagen og kvelden. Det var utrolig frustrerende å ikke kunne puste helt fritt, og jeg lengtet etter den friheten nesesprayen gav meg, den åpnet passasjen i nesen og lot meg puste skikkelig.

Så jeg tok en spray. Bare nett den kvelden, eller bare nett før kinoen. Og bare nett ble til ofte. Flere ganger for dagen igjen.
Det sier seg selv at det ikke er frihet å være avhengig.
Jeg måtte ha nesesprayen med meg hver dag, overalt. Korte turer kunne jeg klare, men jeg hadde som regel i tankene hvor lenge siden det var jeg sist tok spray, for å beregne når jeg ville trenge mer.

Jeg prøvde en gang til. Legen min gav meg Rinexin (mot tette bihuler), og resten sto på viljen min.
Jeg klarte å slutte, det verste var over etter to dager, da jeg gikk tett mye av tiden. Deretter var det kveldene som var verst. Jeg måtte ligge høyt med hodet, og var bare litt tett.
Dette klarte jeg ett par måneder. Så ble jeg lei av den tettheten som ikke ville gi seg helt.
Jeg begynte med nesespray igjen.

I skrivende stund er jeg på 2.døgnet uten nesespray. Jeg har Rinexin. Prøver å ta minst mulig, men tillater meg en om kvelden foreløpig.
Det har gått overraskende bra, første natten var verst, siden har jeg bare vært litt tett innimellom. Kvelden er verst, når jeg ligger.

Kanskje er kampen for en åpen nese tapt, det virker ganske håpløst etterhvert.
Kanskje er den egentlige kampen faktisk kampen om å holde ut med en delvis tett nese, og lære seg å leve med det.

Det blir spennende å se da, om jeg skal få oppleve den herlige åpenheten som jeg tidligere bare har opplevd etter en god dusj ekkel, kriblende nesespray!

2 kommentarer:

  1. Hei :-)
    Kom over dette innlegget gjennom Google.
    Jeg sliter selv med den altfor kjære nesesprayen. Jeg har klart å slutte over lengre perioder, men så skal man bare ta en spray, så er man i gang igjen.
    Nå er jeg så ille at jeg bruker en hel flaske, om ikke litt mer om dagen.. det tærer på humøret, formen (får fryktelig hodepine) og ikke minst økonomisk.
    Jeg regnet på det og fant ut at jeg sparer mer på å kutte nesespray enn røyken!
    Jeg har bestemt meg for å prøve metoden jeg gjorde første gang jeg klarte det - nemlig kutte ut den ene siden først, og la den andre siden heale, med litt hjelp av kortisonspray.
    En ting jeg vet er at nesen blir unormalt åpen ved bruk av nesesprayen. Derfor vil man aldri oppnå samme åpne følelsen uten. Det hadde vi heller ikke før vi ble avhengig, men det glemmes lett.
    Det ble muligens litt lang kommentar :-)

    Håper du har klart å fri deg fra nesesprayen :-)

    SvarSlett
  2. Hei! Bare hyggelig med lang kommentar :)
    Håper du klarer å slutte, min erfaring er at jeg måtte ha viljen og motivasjonen til å slutte. Det viktigste har nok likevel vært å akseptere at jeg kan bli tett innimellom, og ikke like åpen som ved nesespray.
    Masse lykke til!
    Jeg har ikke brukt nesespray siden jeg skrev dette innlegget, og må si det er herlig å slippe den avhengigheten, det er mer verdt enn åpenheten fra sprayen :)

    SvarSlett