søndag 27. april 2014

Påskeharer i Brasil

Vi gledet oss masse til påskehelgen, fordi Jan Erik hadde fri langfredag og 2.påskedag. Vi tilbragte påsken på hotellet i Belèm, med rolige dager uten for mange planer.
Det betyr bading, små turer i gatene rundt hotellet, og noen turer på kjøpesenteret. Vi brukte påskehelgen til å fylle på med energi til flere travle hverdager.

Skjærtorsdag, påskepynten er komt på plass i lobbyen, til vetlas store glede.
Siden vi er vant med mengder av gul pynt, og kyllinger som er selve symbolet på påske, var det ganske stusselig å feire påske med et par harepus-bamser på et hotell.
For meg var det mer som en "vanlig" langhelg, og hadde det ikke vært for invasjonen av påskebilder fra Norge på facebook, hadde jeg ikke tenkt over at det var påske i det hele tatt.


Midt i det verste ettermiddagsregnet kom denne mannen forbi på gaten utenfor hotellet, med en slags grøt eller suppe i to svære panner på sykkelen sin. Det var tydeligvis populært, for først måtte han søke ly inne ved husveggen mens tre menn kjøpte suppe, og litt etterpå, da det ble et lite opphold mellom regnbyene, kom det enda flere for å kjøpe mat.

Etter en tidlig frokost på langfredag, gikk vi ut for å nyte sol og varme (i grunn gjorde vi det fordi Victoria bestemte retningen og gikk denne veien mens hun holdt Jan Erik i handa).


Frem og tilbake, blir aldri lei av å rusle.

Lørdag ettermiddag gikk vi til en restaurant for å spise lunsj, La Madre. 
Det var mye regn denne dagen, og det hjalp ikke på stemningen at jeg såg sånn cirka hundretusen bilder på facebook fra vakre Norge, der folk, fjell og fjord badet i herlig solskinn.
De har utrolig god mat, den beste jeg har smakt hittil i Brasil, og bedre enn det meste i Norge.
Jeg har spist fantastisk biff her tidligere, men idag ble det Filhote (lokal fisk) i kremet curry-saus med couscous.
Muligens den beste retten jeg noensinne har spist. 
Det er dyrt her i forhold til andre lokale steder, (rundt 200 kr. for en middagsrett) men så er det tross alt en unik kvalitet over maten her, som ikke kan sammenlignes med de rimligere stedene.


Lørdag var vi på senteret, og spiste på en buffètrestaurant med interiørartikler til salgs, og paraply-lamper i taket.



Påskemorgen! Brasiliansk påskepynt og påskeegg på frokostbuffeten.

Ene damen som jobber her kom rett bort til Victoria med et påskeegg, og hun ble meget fascinert av den fine innpakningen. Full av forventning ville hun selvsagt åpne den med en gang, og ble enda mer giret når hun oppdaget hva som var inni. 

Sjokoladeegget var som klistret fast i munnen helt til en ansvarlig pappa mente hun hadde spist og griset nok, og tok det fra henne.
Påskeeggene her i Brasil er laget av sjokolade, pakket inn i fint silkepapir og som regel fylt med sjokolade eller leker. De har mange ulike størrelser, og de største koster over 700 kr.


De hadde laget en påskekake til frokostbuffeten, jeg prøvde å drøye frokosten i håp om at noen skulle ta det første stykket, men måtte til slutt gi opp og gå derfra uten å få smake på påskekaken.
 Jeg trøstet meg med å spise en "dumpling with vanilla cream" (liten bolle med vaniljekrem) i stedet, min favoritt blant all maten på frokostbuffeten.


1.påskedag gikk vi på markedet for første gang. Det er marked hver søndag formiddag, og vi fant nylig ut at det bare ligger et par gater fra hotellet.
Siden vi gikk hit rett etter frokost, var det forholdsvis lite folk og veldig behaglig å gå rundt og se i bodene. 
Vi oppdaget at vi hadde mistet smokkesnoren til Victoria, og mens jeg la på sprang nedover for å finne den før noen plukket den opp og kastet den, ble jeg snart vinket tilbake av Jan Erik som allerede hadde funnet den igjen.

De hadde mange fisker i to ulike boder, jeg har aldri sett levende fisk i plastposer før, og fikk umiddelbart lyst til å kjøpe en bolle og noen poser med fisk. Jeg har fått lov til å kjøpe det når vi får oss leilighet. I ettertid har jeg grublet en del på hvor lenge en fisk kan leve, og hva vi skal gjøre om det skulle skje noe med fisken. 
Vi får ta en diskusjon om det før vi gjør alvor av planene om å bli fiske-eiere.

De hadde til og med noen søte valper til salgs på markedet, jeg var kjempeivirg og ville at Victoria skulle få se de små valpene.
Hun kunne ikke brydd seg mindre, kastet et raskt blikk ned i kassen og lurte på hva i all verden vi gjorde her, totalt uinteressant.


Victoria har pyntet seg med et hårbånd kjøpt på markedet.
(Jeg har pyntet henne, og hun og pappaen har noe motvillig latt det være i fred).

Tilbake til hverdagen, Jan Erik er på jobb igjen og Victoria har byttet ut pengene mine med ei ku.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar